חדשות

אושר סופית: תמונות על נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות

הכנסת אישרה את הצעת החוק המחייבת להדביק תמונה המציגה את נזקי העישון על גבי אריזות של מוצרי עישון | הפרת חובה זו תיחשב לעבירה פלילית

אזהרות גרפיות על גבי קופסאות הסיגריות. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון מס' 9), התשפ"ד–2024 של חברי הכנסת אושר שקלים, אופיר כץ ובועז ביסמוט. 17 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

על פי החוק מוצע לקבוע חובה להדפיס או להדביק תמונה של נזקי העישון על גבי חפיסה או אריזה של מוצר עישון. הפרת החובה בדבר הצגה או הדפסה של תמונה כאמור תהיה עבירה פלילית.

עוד מוצע להסמיך את שר הבריאות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות חובה את התמונות השונות שיוצגו, וכן הוראות לעניין התמונות – גודלן וצורתן ביחס לגודל האריזה וצורתה, עיצובן, אופן הצגתן, תדירות החלפתן, התאמת התמונות לאזהרות וכן מיקומן של התמונות על גבי האריזות בהתייחס לסוגי האריזות.

כמו כן, מוצע להסמיך את שר הבריאות לקבוע, בתקנות רשות, הוראות שונות ולייעד תמונות שונות לסוגים שונים של מוצרי עישון, וכן לקבוע כי החובה להציג תמונה על גבי חפיסה או אריזה של מוצר עישון תחול רק על מוצר או מוצרי עישון מסוימים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, התשמ"ג–1983 קובע הגבלות על פרסומת ושיווק של מוצרי טבק ועישון כדי לצמצם את חשיפת הציבור בכלל וצעירים ומעשנים לשעבר בפרט למוצרים אלה, הגורמים נזק בריאותי כבד לאדם הצורך אותם וכן לסביבתו באמצעות עישון פסיבי. הצעת החוק נועדה אף היא לצמצם את העישון ולמנוע כניסת משתמשים חדשים למעגל המעשנים".

מסקר שערכה בעבר האגודה למלחמה עלה כי 74% מהמעשנים ציינו כי התמונות על אריזות קופסאות הסיגריות אכן ירתיעו אותם. על פי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2019, כ-130 מדינות בעולם כבר מחייבות אזהרות גרפיות מצולמות על גבי חפיסות ‏סיגריות. אזהרות אלו כוללות תמונה המתארת את נזקי העישון, בנוסף לאזהרה מילולית. תמונות ‏אלו נמצאו יעילות במיוחד בהשפעה על דעת הצרכנים, הרתעתם מקניית ‏המוצר והשפעה על רצונם להיגמל מעישון. ‏

"חשוב מאוד לעשות את החיבור המיידי בין הנזקים הבריאותיים ובין המוצר המסרטן והממית על מנת שהמעשנים יקבלו תזכורת קבועה לסכנה הברורה שיש בו", נמסר מהאדוה למלחמה בסרטן. "המטרה של הצגת תמונות גרפיות של איברים שנפגעו מסרטן או מהשלכות בריאותיות אחרות, לזעזע ולהרתיע אנשים מעישון או לעודד אותם להפסיק לעשן. אנחנו יודעים שהתגובות הרגשיות יוצרות השפעה מתמשכת, ובטווח הקצר והארוך המהלך יביא תועלת ממשית".

ח"כ אושר שקלים, מיוזמי ההצעה, מסר: "הנושא חשוב מפני שלפי דו"ח שר הבריאות נמצא כי העישון גורם ל-8,000 נפטרים מדי שנה והצעת החוק הזו באה לתקן בנושא זה. הצלת חיים היא ערך עליון ומלבד זאת יש פה גם סוגיה של איכות חיים. אדם שחולה, זה משפיע גם על סביבתו, המשפחה והחברים. הצעת החוק הזו היא נגזרת של דיון מפרה שקיימנו ביום ללא עישון בכנסת. חשוב לנו להגיע למצב של מניעה. יתרה מכך, יש כאן מסר חברתי וחינוכי חשוב".

נושאים קשורים:  נזקי עישון,  מניעת עישון,  חדשות,  חוק,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
אנונימי/ת
28.03.2024, 15:40

איך לא חשבו על זה קודם? גאוני! המציעים יכולים להיות מועמדים לאיג-נובל 🤣