COVID-19 בישראל

פרויקטור הקורונה: "גל קורונה חדש בישראל - גל ה-BA.5"

לנוכח העלייה המחודשת בתחלואה, הודיע הבוקר פרופ' סלמן זרקא: "במשרד הבריאות שוקלים מתן מנת חיסון חמישית"

פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה. "כמות המידע היתה מוגבלת ונערכנו בחוסר ודאות". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

במשרד הבריאות שוקלים מתן חיסון חמישי נגד קורונה וזאת לנוכח עלייה מחודשת בתחלואה שכבר מוגדרת "גל ה-BA.5", הגל החמישי. כך אמר הבוקר (ד') הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, בכנס הרפואה העתידית Medicine 2022 (ועם הפנים ל-2042) בהשתתפות בכירי מערכת הבריאות ובהם פרופ׳ רוני גמזו, מנהל "איכילוב", פרופ׳ נדיר ארבר מ"איכילוב", יו"ר הר"י פרופ׳ ציון חגי, ופרופ׳ רן בליצר, ראש מערך החדשנות ב"כללית" וחבר הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות.

פרופ' בליצר אמר בין השאר: "שנת 2020 התחילה ונראתה מבטיחה. ראינו לחץ גדול על הצוותים הרפואיים. עבודה תחת לחץ משפיעה לרעה על התפקוד של המוח האנושי. זה גם משפיע על היכולת לאמפתיה. יש פה איום על מערכת הבריאות. אנשים אמרו שטכנולוגיה תפתור את הבעיה - זה לא נכון. מערכת בריאות ישנה, שזורקים עליה טכנולוגיה, פשוט תהיה מערכת בריאות ישנה שעולה הרבה כסף. צריך להשתמש במשבר הקורונה כהזדמנות לשנות את מערכות החינוך והבריאות לטובה. לא עשינו את זה מספיק, עדיין. למרות החדשנות, צריך לזכור שהטכנולוגיה החשובה ביותר שהיתה מאז ומעולם ועדיין היא האמפתיה האנושית. היינו צריכים לנצל את הקורונה לשינוי משמעותי במערכת הבריאות, וזה פוספס".

פרופ' זרקא, אמר, בין השאר: "היתה הפתעה גדולה שהמחלה נשארה למרות שהאוכלוסיה מחוסנת. חגגנו בישראל את סיום הגל השלישי. לצערנו היתה הפתעה עם גל הדלתא, וחלק מהמחוסנים מתו.

"כשמדברים על ביטחון לאומי, מה שקרה בין הגלים 3 ו-4 - הוקמה ממשלה חדשה. השינוי בממשלה הביא משימה חדשה - לאזן בין הצלת חיים מקורונה, להסתכלות רחבה יותר על ביטחון לאומי בחינוך, כלכלה ועוד. הממשלה ניסתה לא להטיל הגבלות, לא לייצר סגרים, לאפשר לשוק לגדול, למרות הקורונה.

"אנחנו צריכים לחזור לשגרה שבה הקורונה לא מופרדת משגרת החיים. אנחנו ממשיכים עם הקורונה מעניין לאומי, לעניין בריאותי המנוהל על ידי אנשי מקצוע".

עוד אמר פרופ' זרקא: "אם מסתכלים על מה שקורה בפורטוגל, נראה שיכול להיות גל עם הרבה תמותה, בייחוד לאוכלוסיות בסיכון. לרוע המזל, נראה שאנחנו מתחילים בישראל גל קורונה חדש, גל ה-BA.5. אנחנו שוקלים מתן חיסון חמישי".

הציבור ייקרא לחזור להשתמש במסיכות בחללים סגורים

מרמזים שהופצו עוד אמש לתקשורת ממשרד הבריאות גם עולה שהציבור ייקרא לחזור להשתמש במסיכות בחללים סגורים וקמפיין הסברה בנושא הזה יבהיר את הסיבות לכך. ראש הממשלה נפתלי בנט יכנס היום דיון מיוחד על העלייה בתחלואה. בנוסף לאפשרות של מתן המנה החמישית, ידון היום הצוות לטיפול במגיפות במתן מנה שלישית לבני 12-5 למי שירצה בכך, ובהחלת חובת חיסון במנות שנייה ושלישית לצוותים הרפואיים.

חברת הצט"צ פרופ' גליה רהב אמרה הבוקר לחדשות כאן רשת ב' כי תמליץ להחזיר את חובת עטיית המסיכות במקומות סגורים, גם במטוסים ואוטובוסים וכן במוסדות גריאטריים, ולהמשיך בחובה זאת כמובן בבתי החולים. היא הסבירה את העלייה מחודשת בתחלואה בירידה בחיסוניות והפסקת השימש במסיכות, בדיקות תכופות ובידודים.

עוד הוסיפה פרופ' רהב כי לדעתה יש צורך לפעול בהתאם לרמת התחלואה: "התחלואה סביבנו נראית קלה, אבל שיעור הנפטרים מאומיקרון לעומת גלים קודמים לא נמוך יותר. חייבים יד על המשמר".

בתוך כך נמסרה תמונת המצב העדכנית הבוקר על התחלואה, שיעורי ההתחסנות והתמותה: עד כה 813,632 התחסנו במנה הרביעית. 4,495,077 קיבלו מנת חיסון שלישית, 6,141,477 מנה שנייה ו-6,710,075 קיבלו את מנת החיסון הראשונה.

חולים קשה אתמול, לכל 100 אלף, בקרב בני 60 ומטה: לא מחוסנים - 0.2 ל-100 אלף, מחוסנים ללא תוקף - 0.2, מחוסנים - 0.1.

חולים קשים בני 60 ומעלה, לכל 100 אלף: לא מחוסנים - 5.8, מחוסנים ללא תוקף - 4, מחוסנים - 5.4.

מספר המאומתים החדשים אתמול עמד על 4,585 מתוך 22,501 שנבדקו לגילוי הנגיף. היום (ד', נכון ל-11:00), מקדם ההדבקה - 1.19, 89 חולים שמצבם מוגדר קשה, מהם 18 מונשמים. מתחילת המגיפה בישראל נפטרו 10,867 איש מסיבוכי מחלת הקורונה.

נושאים קשורים:  פרופ' סלמן זרקא,  גל קורונה,  חיסון לקורונה,  חדשות,  פרופ' רן בליצר,  פרופ' גליה רהב,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2022, 19:26

כל הגרפים מראים שהחיסון לא יעיל נגד הנגיף הנוכחי, לא במניעת הדבקה ולא במניעת מחלה קשה ומוות, ובכל זאת ממליצים ואף מחייבים צוותי רפואה להתחסן. נשמע תמוהה

אנונימי/ת
08.06.2022, 20:19

זרקא בעצמו מצוטט "היתה הפתעה גדולה שהמחלה נשארה למרות שהאוכלוסיה מחוסנת" ובאותה נשימה מדבר על חיסון חמישי. . .

אנונימי/ת
09.06.2022, 18:26

אשכרה. הסתירות כבר מופיעות באותו משפט, אפילו לא באותה פסקה

אנונימי/ת
08.06.2022, 20:19

לך תגלוש על הגלים יא מחפש צומי

08.06.2022, 20:44

אכן… כשעושים ניסויים יש הפתעות.

כשיש חיסונים אין הפתעות וגם אין צורך לחזור עליהם שוב ושוב ושוב…

ובוודאי אין צורך להטיל עליהם חיסיון של עשרות שנים שכן, חיסיון הוא ביזיון.

אנו יודעים שלמרות שעל פרשת ילדי תימן חל חיסיון של 70 שנה, עדיין, מטרד הבריאות מסרב להסיר את החיסיון, שמא יתגלה גודל הביזיון.

אנונימי/ת
08.06.2022, 21:31

מה קורה בשאר העולם?
למרות החיסון מדברים על גל חדש בארץ
אם כבר חיסון למה לא לשנות ולחסן של חברה אחרת כמו מודרנה
יש פה חתונה קתולית עם פייזר?
איזה חיסון זה שכל חצי שנה צריך לחזור עליו?

אנונימי/ת
08.06.2022, 21:56

עובדים עלינו בעיניים. מתברר שה"חיסון" אינו אלא זריקה, שלא השיגה את מטרתה המוצהרת.

גם הנסיכות וגם חיסון חמישי לא עשו ולא יעשו כלום.
אם משרד הבריאות חושב אחרת שתעשה RCT.

10.06.2022, 05:44

תודה. פשוט ונכון.