חדשות

יותר מ-7.5 מיליון בני אדם מתו ב-2019 כתוצאה מנזקי העישון

שני מחקרים בינלאומיים ב-The Lancet מצביעים על עלייה במספר המעשנים בעולם בשלושת העשורים האחרונים | בישראל דווקא נרשמה ירידה בחשיפה לעישון בקרב גברים ונשים

עישון בישראל. צילום: קובי גדעון פלאש 90

שני מחקרים שמבוססים על ניתוח נתונים מדווחים, שפורסמו בסוף השבוע שעבר ב-The Lancet, מצביעים על כך ש-1.14 מיליארד בני אדם בעולם עישנו סיגריות על בסיס יומי ב-2019 ו-7.69 מיליון מתו כתוצאה מהנזקים הבריאותיים שהעישון גרם. מחר, 31 במאי, מקיימת הקואליציה למניעת עישון בישראל כנס בזום לציון היום הבינלאומי ללא עישון.

המחקרים גם מראים שהמעשנים צרכו 7.41 טריליון סיגריות טבק, וזאת למרות שמאז 1990 נרשמה ירידה של 27.5% במספר הגברים המעשנים בעולם וגם ירידה ב-37.7% בקרב נשים שהחלו לעשן מגיל 15. אלא שב-30 השנים האחרונות גדלה אוכלוסיית העולם ועובדה זו היא שמסבירה מצד שני את העלייה הטוטלית במספר המעשנים, מ-0.99 מיליארד ב-1990.

בנוסף למקרי המוות שנקשרים ישירות לעישון, סיגריות הטבק גרמו ל-200 מיליון בני אדם לפגיעות בריאותיות אחרות שקיצרו את שנות חייהם. כיום, מחלות וסיבוכים בריאותיים הנובעים מעישון מהווים 20.2% מגורמי המוות בקרב גברים.

עורכי שני המחקרים הבינלאומיים הללו ציינו שב-20 מדינות ב-30 השנים האחרונות חלה עלייה בשיעור הגברים המעשנים וב-12 מדינות בקרב המעשנות.

מניתוח הנתונים שפורסמו עולה כי הרוב הגדול ביותר של מקרי מוות הנקשרים לעישון שהתרחשו בשנה האחרונה שבה נאספו הנתונים מכל רחבי העולם (2019) הוא במעשנים עכשוויים ו-6% בקרב אלה שחדלו לעשן לפני 15 שנה או אף יותר. רוב המעשנים נלכדו בתופעה התנהגותית פסולה זאת בגיל 25  - מה שמחייב את רשויות הבריאות להפעיל פעולות שונות ומדיניות התערבותית נמרצת כדי להפחית בנגע העישון כאשר היעד צריך להיות בראש ובראשונה באנשים צעירים.

הנתונים הרבים נאספו מ-204 מדינות והם סיכמו 325 סקרים ארציים שבוצעו בהן. עשר מדינות – סין, הודו, אינדונזיה, ארה"ב, רוסיה, בנגלדש, יפן, טורקיה, ויטנאם והפיליפינים במצטבר מהוות כשני שלישים ממספר המעשנים בכל העולם.

עורכי המחקר הציגו גם תמונת מצב בישראל ולפיה בקרב נשים חלה בין 1990 ל-2019 ירידה ב-39.8% בשיעור חשיפת הנשים לעישון וב-33.8% בקרב גברים.

נזקי עישון שאינם זוכים לתשומת לב ראויה

לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיחול מחר, מונים רופאים מומחים מהמרכז הרפואי א.ר.ם לרפואת אף אוזן גרון ב"אסותא-רמת החייל", שורה של נזקי עישון לא-סרטניים שהדו"חות השונים על נזקי עישון לא מדגישים אותם במידה מספקת.

ד"ר מיכאל אבא, מהיחידה לכירורגית פה, לסתות ובלוטות הרוק ממרכז א.ר.ם, ציין את הנזקים בחלל הפה - פגיעה אסתטית בשיניים, מחלות חניכיים ונסיגת עצם, ירידה בקליטת שתלים דנטליים ופגיעה ביכולת הריפוי של פצעים והתאוששות מניתוחים ועקירות.

ד"ר יוסי רוסמן, מומחה לרפואה פנימית, אלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה קלינית מהמרכז הרפואי א.ר.ם: "העישון מחמיר אלרגיות. החשיפה לעשן הסיגריות, ישירות או בעקיפין, עלולה להחמיר תסמינים אלרגיים כמו עיניים דומעות, שיעול, נזלת או צפצופים. אסתמטיים עלולים לסבול מהתקף קוצר נשימה קשה שאיננו מגיב לטיפול תרופתי".

ד"ר חגית שופל-חבקוק, מהיחידה לכירורגיה של מיתרי הקול, בעיות נשימה ובליעה בא.ר.ם, הצביעה על כך שהעישון גם מגביר צרידות: "תופעה שכיחה ביותר בקרב מעשנים שיכולה להוביל לבצקת המתפתחת כתוצאה מהגירוי המתמשך של העישון. התוצאה: קול נמוך, עבה ומחוספס. לעתים מלווה בקוצר נשימה, המחייב טיפול ניתוחי באמצעות לייזר".

ד"ר אריאל מרגוליס, מומחה בא.ר.ם לניתוחים אנדוסקופיים של האף, הסינוסים ובסיס הגולגולת, הוסיף: "יש קשר בין עישון לבין פגיעה בחוש הריח. עשן הסיגריות מכיל כימיקלים ורעלנים המהווים הפוגעים בריריות שבחלל האף. העשן בא במגע עם הרירית שבתקרת חלל האף שבה נמצאים קולטני חוש הריח. נוצרת שם בצקת מקומית, מתנפחת והקולטנים 'טובעים' בתוכה, לא נגישים למולקולות חוש הריח. הפגיעה בחוש הריח יותר משמעותית ויותר ממושכת בקרב מי שמעשן למעלה מעשר שנים".

בין המחלות הקשות שהעישון גורם – COPD – מחלת ריאות חסימתית כרונית. לרוב היא מופיעה בגילאי 70-60 בקרב מעשנים כבדים. לפי הערכה, בישראל כ-150 אלף חולים במחלה הזאת שהיא גורם המוות השלישי בעולם בגלל עישון. אבל יש גם מחלה נשימתית אחרת, אמפיזמה – נפחת הריאות – השכיחה יותר בקרב בני 40-30 ומעלה ולא תמיד עקב עישון אלא גם בעקבות חוסר גנטי בחלבון אלפא-1.

נושאים קשורים:  נזקי עישון,  עישון,  חדשות,  מחקר בינלאומי
תגובות
אנונימי/ת
30.05.2021, 12:36

אמפיזמה נכללת תחת COPD, ובהחלט נגרמת מעישון ברוב המקרים.
מה שמצויין בסוף הכתבה זה חסר גנטי ב alfa 1 anti trypsin וזו מחלה די נדירה.

אנונימי/ת
30.05.2021, 20:53

אמפיזמה על רקע חסר בחלבון אלפא-1 אנטיטריפסין היא מחלת יתום שרק כ- 5% מהחולים בה בעולם מאובחנים. זאת מכיוון שהתסמינים שלה דומים ל COPD על רקע עישון. לכן, איגודי הריאות בארה"ב ואירופה ממליצים על בדיקה לחסר הגנטי בקרב כל חולה COPD לפחות פעם אחת בחייו/ה.

אנונימי/ת
31.05.2021, 11:51

חבל שלא שמים דגש מספיק על מניעה ותוכניות ליווי לנגמלים מעישון מחד, ובחינת חלופות מנגד עבור אלה שכשלו או סירבו לתוכניות גמילה אשר באופן די מפתיע מהווים אחוז לא זניח של המטופלים המעשנים.

אנונימי/ת
31.05.2021, 16:13

הדגש צריך להיות רק לגבי עישון כפוי. בנוגע למעשנים עצמם - שירעילו את עצמם לדעת אם זה מה שבא להם. במחיר הסיגריה מגולם מס מובנה.