קורונה בישראל

מגיפת הקורונה עלולה ליצור ביקוש מוגבר להשתלות ריאה

ב"בילינסון" מציינים את השתלת הריאות ה-800 במספר | פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך רפואת הריאות: "חולי קורונה קשים עשויים להינצל בזכות הטכנולוגיות החדשות להשתלת ריאה"

השתלת ריאה ב"בילינסון". צילום ארכיון: דוברות המרכז הרפואי רבין

המרכז הרפואי רבין-בילינסון בפתח תקווה הודיע אתמול (ד) כי בסוף השבוע שעבר בוצעה אצלו השתלת הריאות ה-800 במספר ב-20 שנותיה של פרוצדורה זאת בישראל. המושתלת היא בת 60 שסבלה מצלקות בריאה והמתינה להשתלה שנתיים.

פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה ב"בילינסון", סיפר על ההשתלה: "בלילה שבין חמישי לשישי קיבלנו הודעה שמשפחה הסכימה לתרום את איברי יקירה שמת. מיד הזעקנו לבית החולים שלושה מועמדים להשתלה שהיו בראש רשימת הממתינים. לאחר בדיקות רבות, הן של הריאות של התורם והן של המטופלת, נמצא שהיא המתאימה ביותר לעבור את ההשתלה.

"מרגע זה, התחילה התארגנות כמו במבצע צבאי מורכב: למשימה גויסו 40 אנשי צוות רפואי ובכללם כל צוות המנתחים הבכיר של המחלקה לניתוחי חזה ולב, מתמחים, אחיות, מרדימים, טכנאי מכונת לב וריאות ורופאי ריאות".

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך רפואת הריאות ב"בילינסון", הוסיף: "השתלת ריאות – הליך שמבוצע בישראל כיום רק ב'בילינסון' - דורש שיתוף פעולה בין אנשי צוות רבים מתחומים שונים, בהיותו מורכב במיוחד. אין ספק שזה כיום פסגת הרפואה. כל השתלה היא אתגר גדול לצוות המטפל. עבורי כל השתלה היא מסע שיש בו המתנה וציפייה, עד הרגע שבו אני מודיע למטופל כי נמצאו עבורו ריאות מתאימות.

"השתלת ריאות נותנת חיים חדשים לחולים שלפני כן היו מחוברים למכשירי חמצן. ללא הריאות שקיבלו, הם  לא היו שורדים. אני מתרגש בכל פעם מחדש לפגוש את אלה שקיבלו את מתנת החיים הזו שורדים שנים רבות לאחר ההשתלה וממשיכים בחייהם".

עוד ציין פרופ' קרמר: "הריאות נוטות להזדהם יותר בקלות מיתר איברי הגוף משום שזה איבר פתוח. אל הריאות קיימת זרימה מתמדת של אוויר, עם נגיפים, חיידקים ופטריות, ולכן אנחנו צריכים לשמור על מושתלים אחרי ניתוח בצורה יותר צמודה".

מגיפת הקורונה, לדברי פרופ' קרמר, עיכבה מעט את הליכי ההשתלות, אך כעת התחום הזה מתעורר מחדש. "אני צופה שמגיפת הקורונה תיצור כנראה ביקוש מוגבר להשתלות ריאה. בעולם יש כבר דיווחים על השתלת ריאות שנעשו לחולי קורונה קשים בסין וגם בארה"ב. כשהריאות נפגעות והנזק הוא בלתי הפיך, מוכרחים לתת לכך מענה והשתלת ריאה לחולים אלה, כשיתר מערכות הגוף שלהם מתפקדות, זו בהחלט אופציה. בישראל עוד לא היה מקרה שכזה, אבל אני מאמין שאם יהיו יותר חולים קשים, הם עשויים להינצל בזכות הטכנולוגיות החדשות שמאפשרות השתלת ריאה. זה יקרה".

נושאים קשורים:  השתלת ריאות,  חדשות,  קורונה,  השתלת ריאה,  פרופ' מרדכי קרמר,  בית החולים "בילינסון",  פרופ' דן ערבות
תגובות