חדשות

על הקשר שבין מוצא אתני, השמנת יתר וטיפול בחולי סוכרת בישראל

נתונים על מצב הסוכרת בישראל תוך התייחסות להבדלים בין האוכלוסיות השונות הוצגו בכנס ב"אסף הרופא-שמיר" | הודגש הצורך בטיפול מותאם על פי מוצא אתני והבדלים תרבותיים בין החולים

השמנת יתר. צילום: שאטרסטוק

יש צורך לאמץ גישות חדשות לשם הבנת צורכי הטיפול בחולי סוכרת בישראל, תוך התייחסות למוצא ולשוני האתני המשפיעים גם על תופעת ההשמנה באוכלוסיות השונות – זה המסר שיצא מכנס מקצועי ארצי מיוחד לאחיות מומחיות קליניות העוסקות בתחום הסוכרת. הכנס התקיים בשבוע שעבר במרכז הרפואי אסף הרופא-שמיר. הוצגה בו חשיבות הקשר שבין תרבות המטופל הסוכרתי וסביבתו לבין אופי הטיפול שיש להציע לו. כמו כן הועלה הצורך ב"חשיבה מחוץ לקופסא" ואימוץ ארגז כלים חדש להתמודדות עם המחלה, נוכח ההבדלים הקיימים בין מטופלים שונים בארץ על רקע מוצא אתני ותרבותי.

את הכנס ארגנו גילה לביא, אחות מתאמת סוכרת במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא ורחל שנטל, מתאמת סוכרת מהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. כ-250 אחיות מכל הארץ נטלו בו חלק והוצג בו מסמך עמדה רשמי של איגוד הרופאים האנדוקרינולוגים בארה"ב (AACE) שבו הושם דגש על חשיבות ההתייחסות למוצא האתני במטרה להגיע לאיזון מירבי בקרב מטופלי סוכרת ולבנות מודל ייחודי לכך.

לביא הציגה בכנס נתונים על מצב הסוכרת בישראל תוך התייחסות להבדלים הקיימים בבעיה רפואית זו בין האוכלוסיות השונות בארץ. השמנה, הדגישה לביא, היא גורם המוות החמישי בעולם ולה סיבות רבות, ביניהן גנטיקה, מצבים אנדוקריניים, לצד גורמים סביבתיים כמו לחץ (סטרס), דיאטה ואורח חיים יושבני. יש קשר בין השמנה לבין סוכרת.

שיעור הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 הוא 80%. השמנה מקטינה את משך החיים בערך בעשר שנים. 2.8 מיליון בני אדם מתים בכל שנה מעודף משקל בעולם. בישראל, בהתאם לנתוני ההשמנה שהציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-2018, כמחצית מהאוכלוסיה (48%) הם במצב של עודף משקל או השמנה. 55% מהגברים ו-41% מהנשים, 46% מהם יהודים ו-45% ערבים.

באוכלוסיה הערבית בישראל, כמחצית מהנשים בגילאי 50-60 סובלות מהשמנה, לעומת כשליש מהנשים היהודיות באותה קבוצת גיל.

בקרב יוצאי אתיופיה הסיכון לסוכרת עקב השמנה הוא כדי פי 2.4 לעומת יהודים ילידי הארץ.

בקרב כלל הישראלים – 55% מהגברים סובלים מהשמנה בהקשר לסוכרת, לעומת 41% מהנשים. 37% הם בני 44-20 ו-60% הם בני 45 ומעלה.

מדי שנה מתים בארץ כ-4,000 חולי סוכרת סוג 2 הנקשרת להשמנה. ככל שהמעמד הסוציו אקונומי נמוך יותר, שיעור האנשים עם השמנה גבוה יותר. שיעור החולים בהשמנה במרכז הארץ נמוך לעומת הפריפריה.

לביא ציינה: "ללא ידיעה והבנה לעומק של נושאים כמו תרבות המטופל ומוצאו האתני - הטיפול בו אף פעם לא יהיה שלם", והוסיפה: "לאור הנתונים המדאיגים הללו, גם בהר"י ובחברה לחקר וטיפול בהשמנה בישראלים קוראים לפעול להרחבת הנגישות לטיפול רב מערכתי, תוך הקצאת המשאבים הנדרשים להקמת מרפאות שיעסקו באופן ספציפי בטיפול בהשמנה, הגדלת הצוותים הרפואיים בעלי מומחיות בתחום והכללת כל הטיפולים הרפואיים המוכחים בסל הבריאות".

מרצים נוספים בכנס היו: פרופ' נעים שחאדה, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, שהדגיש את הצורך להכיר היטב בהבדלים הקיימים בבעיית ההשמנה והסוכרת בין קבוצות האוכלוסיות השונות בישראל; ד"ר ספפה אייצ'ק, מומחה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת העוסק בחינוך והסברה לבריאות, מניעת איידס ומשמש מנהל מקצועי ארצי לקידום בריאות  יוצאי אתיופיה בעמותת טנא בריאות.

עוד הרצו בכנס עדה עזר, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה במרכז הרפואי שמיר והאחיות המומחיות קליניות בסוכרת: סימה ארבלי, מרים שפיגלמן, פנינה שמעוני ואהובה שפיץ, שפירטו כמה מהחידושים התרופתיים הקיימים לשם טיפול בסוכרת בהקשר להבדלים התרבותיים.

נושאים קשורים:  פרופ' נעים שחאדה,  אסף הרופא-שמיר,  חדשות,  בית החולים אסף הרופא-שמיר,  סוכרת,  השמנת יתר,  מוצא אתני,  איזון גליקמי
תגובות
אנונימי/ת
23.09.2019, 11:09

יש קשר מאוד חזק בין השמנת יתר, סוכרת לבין אכילה בהמית ורביצה על הכורסא.
כל שאר ה covariates הם זניחים.
אין צורך לבזבז כסף על מחקרים. תורידו סוכרים ושאר פחמימות לא בריאות. תעשו פעילות גופנית סדירה, ואז לא תשמינו. לא משנה מה המוצא שלכם.

אנונימי/ת
05.11.2019, 04:02

השמנה היא תורשתית בעיקר

אנונימי/ת
05.11.2019, 07:55

זה מה שאנשים אוהבים לומר כדי להרגיש טוב עם עצמם. נטייה תורשתית יש כמעט לכל דבר. מכאן ועד לומר שהשמנה היא תורשתית בעיקר יש מרחק.
יש את הקלישאה המפורסמת שבשואה לא היו שמנים.