חדשות

טיפול בתא לחץ שיפר מצבם של ילדים עם תסמונת האלכוהול העוברית

ממצאי המחקר שנערך על ידי רופאים בבית החולים אסף הרופא-שמיר הוצגו השבוע ביום עיון בתל אביב שעסק בנזקי האלכוהול לעובר

ילדה שנושאת את המוטציה בגן SHANK3, המובילה לאוטיזם, טופלה בתא לחץ ב"שמיר" ויכולותיה החברתיות והתפקוד המוחי שלה השתפרו במידה ניכרת. צילום: דוברות שמיר

ממצאים ראשוניים המבוססים על טיפול נסיוני בתא לחץ שנעשה ב"אסף-הרופא-שמיר" בשישה ילדים בני 18-6 שהוגדרו כלוקים בתסמונת האלכוהול העוברית, הראו שהטיפול עשוי להוביל לשיפור במצבם. הטיפול בתאי לחץ הפחית אימפולסיביות והתקפי אלימות המאפיינים את הלוקים בתסמונת זו וכן שופרה היכולות הקוגניטיביות שלהם.

הממצאים הוצגו השבוע ביום עיון שארגן משרד הבריאות במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב ועסק בהיבטים הנפשיים של נזקי האלכוהול לעובר לרגל ציון היום הבינלאומי שהוקדש להעלאת המודעות לבעיה זאת.

תיאור של טיפול שנעשה בילד אחד בשיטה הזאת פורסם בפברואר השנה ב-Alcohol and Alcoholism. הטיפול לא נכלל בסל הבריאות בישראל ומומן על ידי המטופל.

את המחקר בנושא הזה ב"אסף הרופא" מובילים עתה פרופ' גידי קורן מנהל המרפאה לטיפול בתסמונת האלכוהול העוברי, מומחה בטוקסיקולוגיה ופרופ' שי אפרי, מנהל המרכז לרפואה היפרברית (בתאי לחץ) בבית החולים. ביום העיון הם הציגו סריקות מוח המעידות על שינוי חיובי בזרימת החמצן המוחית גם לאזורי המוח הפגועים מן התסמונת. העובר נחשף לאלכוהול בעת שאמו היתה בהריון.

פרופ' קורן הדגיש: "הממצאים עדיין ראשוניים מאוד ואין לנו עדיין מרשם בדוק באשר למשך סדרות הטיפולים הנדרשות. עם זאת, אין כיום עדיין טיפול של ממש להציע לילדים הללו ולהוריהם וזוהי הפעם הראשונה שרואים שיש משהו שעשוי אולי להוות בשורה למטופלים על ידי רגנרציה של רקמת המוח וצמיחת תאי עצב חדשים הודות לטיפול בתא הלחץ".

באתר משרד הבריאות מפורסם תיאור מפורט על התסמונת, התסמינים, הסכנות שבה לטווח הרחוק וכן אזהרה לנשים הרות שלא לצרוך אלכוהול בתקופת ההריון.

ידוע כי בקרב 70% מהילדים מופיעות הפרעות קשב וריכוז חמורות, ובבגרותם הבעיה מחמירה. כ–90% מהם סובלים מבעיות פסיכיאטריות, ביניהן דיכאון, סכיזופרניה והפרעות אישיות. הפגיעה המשמעותית ביותר של התסמונת היא באונה הקדמית של המוח המעורבת בהיבטים ההתנהגותיים, שיקול דעת, ויסות התנהגותי ויצירת עכבות. בעקבות הפגיעה רבים מהם נקלעים להתנהגות עבריינית ואלימות.

בדיווח ב"הארץ" מסר הכתב עידו אפרתי כי הממצאים צפויים להתקבל בחשדנות ובסקפטיות בקרב חלקים בקהילה הרפואית המטילים ספק בדבר יעילות הטיפול ההיפרברי בנזקי מוח.

בדיווח צוטט מאמר שפורסם לפני שנתיים על ידי הפרופסור לנוירולוגיה אבינעם רכס מ"הדסה", יו"ר בית הדין של ההסתדרות הרפואית, ובו מתח ביקורת חריפה על הטיפול ההיפרברי בנזקי מוח. הוא טען אז: "לעניות דעתי, מטופלים רבים ב'אסף הרופא' נחשפים לטיפול נסיוני שאיננו מבוסס מדעית. איני מתנגד לשימוש זהיר בו במצבים קליניים שאינם כתובים בהתוויות 'מינהל רפואה' של משרד הבריאות, אבל יש להציג זאת כטיפול נסיוני שיעילותו עדיין לא הוכחה ולא לגבות עליו תשלום. ואם לא, יש לטפל בו רק בהתאם להתוויות משרד הבריאות שעבורן הוא נמצא יעיל ביותר".

נושאים קשורים:  תסמונת האלכוהול העוברית,  פרופ' אבינועם רכס,  טיפול היפרברי,  טיפול בתא לחץ,  פרופ' גידי קורן,  פרופ' שי אפרי,  חדשות,  בית החולים אסף הרופא-שמיר
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2019, 19:08

אין שום היגיון ביולוגי לזה.

אנונימי/ת
23.09.2019, 06:44

אמת.
אשר כשלוקחים 6 פרטים ללא קבוצת ביקורת - אפשר להראות הכל.

אנונימי/ת
23.09.2019, 13:00

צריך רק לחפש בגוגל גידי קורן והונאה במחקר. ואפשר גם ב pubmed - אין שום פרסום שלו ב Alcohol and Alcoholism. בושה לאתר שזה מופיע כאן. . עצוב שהאיגוד מפרסם את זה.